Søg
  • hellelyster

Drama eller komedie - hvilken historie fortæller du ?



Jeg holder meget af dette fotografi af min farfar, der læser historie for mig og min fætter. Jeg ser en lille pige, helt opslugt af ordene og det eventyr, som folder sig ud. Hun lærer verden at kende, kan spejle sig i fortællingerne og vokser af at høre, hvordan andre klarer sig i kampen mod uhyrer og indianere (dem læste vi meget om) med vovemod og kærlighed.

Men historierne forsvinder ikke, når vi vokser op. Tværtimod får de større betydning – nemlig de historier, vi begynder at fortælle om vores liv, til os selv og til andre. Det gør vi, fordi fortællinger er med til at skabe mening med galskaben og retning i det væld af fantastiske og besværlige erfaringer, som tilværelsen udsætter os for. Og de er ikke nødvendigvis hele sandheden, men vores fortolkende erindringer om, hvad der er sket os.

Stive og elastiske fortællinger

Pointen er, at det ikke er ligegyldigt, hvad vi fortæller. En fortælling kan både åbne for nye muligheder i tilværelsen, lige så vel som fortællinger eller narrativer kan være med til at lukke tilværelsen inde i en fastlåst ramme. Sådan og sådan er min skæbne, sådan sker det altid for mig... Nogle livsfortællinger er så stive, at de risikerer at krakelere, hvis de får et stød. Andre er mere elastiske og fleksible.

“Beware of the stories you tell yourself, for you will surely be lived by them”, skal Shakespeare har skrevet.

Jeg laver nogle gange en øvelse med mine kursister: Vi går en tur på en times tid et sted, vi ikke har gået før. Jeg beder dem om at bruge øjnene og at gå i stilhed, så de ikke er optaget af andet end at se. Efter turen skal de skrive to fortællinger: Èn, som fortæller om hvor frygtelig turen var, og én som fortæller om hvor skøn og spændende den samme tur var. Det er sjovt at se, hvordan det faktisk er muligt at skrive to forskellige fortællinger om den samme tur uden at lyve. For det hele var der, vi lægger bare vægt på og fortolker forskellige elementer.

Og sådan er det også med de fortællinger, vi laver om os selv. “At skabe mening handler ikke om sandhed eller om at regne den ud. Det er i stedet en fortsat redigering af en historie, så den bliver mere omfattende, rummer mere af de observerede data og er mere robust overfor kritik”, siger Karl Weick, amerikansk organisationsteoretiker.

En historie er ikke bare én historie. Derfor er der også kamp om historierne, når politisk uenige parter eller lande forsøger at udlægge “sandheden” om for eksempel en handelskrig eller unges demonstrationer. Men det er på den store klinge. Lad os komme tilbage til dig og mig.

Indfang flere sommerfugle

Den amerikanske psykolog Jerome Bruner siger at vores levede liv altid er rigere end vores genfortælling af det. “Den levede erfaring rummer altid et væld af nuancer og modsætninger, som ikke kan rummes fuldt ud af én sammenhængende fortælling. Derfor må vi konstant genfortælle og løbende tilskrive mening til vores erfaring”.

Jeg får et billede af livet som en sværm af sommerfugle, insekter og andre bevingede væsner, som flyver forbi os, mens vi forsøger at indfange nogle af dem med vores net af fortællinger. Måske skal vi slipper nogle af dem fri igen og forsøge at indfange flere sommerfugle end hvepse.


Når jeg i dag coacher eller lytter som journalistisk historiefortæller, kan jeg bl.a hjælpe med at opdage erfaringer, som enten er glemte eller udeladte. På den måde kan historier blive mere mangfoldige og fleksible. Det spændende er om din/jeres fortælling er med til at åbne eller lukke muligheder...

77 visninger