Søg
  • hellelyster

Har du tillid til en overskåren dame?

Har du tænkt over, hvad der gør, at du får tillid til et andet menneske online? At du føler dig godt tilpas i deres selskab og har lyst til at deltage i relationen?

Det er jeg kommet til at tænke en del over, mens jeg har faciliteret online oplæg og vejledning og selv deltaget i forskellige webinarer. For vi mister jo noget af den sociale lommeuld, som er med til at skabe tillid, når vi sidder bag hver sin skærm. Og endda kan lade være med at tænde kameraet.


Vilje til at løbe en risiko


Tillid er at give sit kreditkort til en ukendt tjener og føle sig nogenlunde sikker på, at han ikke går direkte ud i baglokalet og kopierer, hvad han skal bruge for at lænse dig senere på aftenen. Du løber altid en risiko ved at vise tillid. Så tillid handler om at turde dele ud af sig selv i troen på, at den anden ikke vil misbruge den.

Hvad kan vi så gøre for at skabe tillid? Ja, du kan sætte en klar kontekst, så den anden er helt klar over dine planer og hensigter med for eksempel et møde. Det skaber tryghed at være forberedt og af tryghed vokser tillid. Med online møder er det endnu vigtigere at være meget tydelig i sin dagsorden og sine spørgsmål.

Forventninger og følgeskab online


Vi har altid nogle forventninger til andre, når vi skal møde dem første gang. Nogle gange er det måske mere professionen end personen, vi har tillid til. Altså den faglighed, vi antager at de har. Og føler vi undervejs, at de ikke er så dygtige eller kompetente, som vi forventer, så mister vi tilliden. Det gælder også online.

Selvom deltagerne i et webinar ikke kan se, hvad du har på af tøj forneden, så overvej om det mon påvirker din fremtoning alligevel at sidde i joggingbusker og hullede strømper.

For at skabe tillid, skal vi være opmærksomme på, hvor den anden er. Om modparten kan følge med eller halser langt bagefter. Som Kierkegaard siger lidt højtideligt:

”At man, når det i sandhed skal lykkes én at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er og begynde der”.

Det er sværere online end når vi i mødelokalet klart kan aflæse om nogle er ”stået af” eller ”faldet helt fra”. Online er det derfor vigtigt at lave status engang imellem og pejle stemningen. Går det for hurtigt eller for langsomt. Thumbs up eller down? Du kan også opfordre deltagerne til at skrive i chatten og huske at holde øje undervejs eller tjekke chatten i pauserne og vende tilbage med en kommentar eller et svar.

Giv mere af dig selv

Tillid opstår også, når andre kan mærke hvem du er, når de føler at du er autentisk og ærlig. Det handler selvfølgelig om, hvad du siger, men også om hvordan du siger det. I det daglige understøtter vores stemme og kropssprog denne autencitet, hvilket er noget, jeg bl.a arbejder med i speaktræningskurser. Det kan være sværere online, hvor man sidder som den overskårne dame. Derfor kan det være en fordel af give lidt mere af sig selv, end man ellers ville gøre, når mødet foregår på en skærm. Og det gælder både for mødelederen og for deltagerne. Den energi du sender ud, smitter.

Kig hinanden i øjnene


Vi spejler os jo normalt i hinandens øjne og reaktioner. Jeg har prøvet at undervise en stor gruppe, som af forskellige grunde var tilbageholdende med at tænde for deres kamera. Måske var det mangel på tillid, fordi vi var nye for hinanden. Det var dræbende. Jeg følte at jeg talte til en død væg og det krævede en masse energi, selvom nogle af dem sagde noget indimellem. Men lige så snart der online opstår en dialog – ofte i mindre grupper – og alle kan se hinanden, så kan energien være lige så god som at være der selv. Så skabes relationer og tillid. Det fungerer bl.a fint i de såkaldte breakout-rooms i Zoom.

Den tysk professor i sociologi Niklas Luhmann har sagt:

”Den, der udviser tillid, tager forskud på fremtiden.”

Vi skal blive ved med at arbejde på at gøre os fortjent til at få andres tillid, og online kræver det bare lidt justering.



80 visninger