Søg
  • hellelyster

Sæt ramme om hverdagen



Vores vaner er udfordret i denne tid. Solen skinner og dagene flyder ud i hinanden. Skal man give efter for følelsen af ferie eller for fornuften, som siger at der faktisk er hjemmearbejde, som skal udføres? Fristelser og forstyrrelser står i kø: Børn, som gerne vil underholdes, Facebook, havearbejde osv. Måske er dit humør også påvirket af at hverdagen føles anderledes og usikker.


Når tingene ikke er som de plejer, skal vi bruge ekstra energi og tid på at orientere os. Hjernen skal simpelthen bruge krudt på at sondere terrænet. Så vi har brug for vaner. De er en forsikring mod stress og en hjælp til at komme lettere igennem hverdagen. Vaner og rutiner fungerer som kridtstreger, vi spiller indenfor. Eller lidt som at sætte dagen fast med tegnestifter.


Det gode ved corona-tid er at vi får øje på, hvor meget vi plejer at gøre pr. autopilot i løbet af en hverdag. Og det giver dig chancen for at få gang i nogle nye rutiner, som med tiden kan blive til nye vaner.


Elefanten og Ridderen

Det handler bl.a om at styre sin indre elefant. Elefanten er vores følelser, som ønsker at tilfredsstille sine behov med det samme – følge sine lyster. Det kan gælde alt fra at spise chokolade til afslapning. Det er også elefanten, som har en masse energi og hopper for at komme i gang.

Ridderen derimod er selvkontrollen, fornuften og det, som vi godt ved er det rigtige at gøre. Han er til gengæld lidt sværere at få i gang, fordi der lige skal overvejes først, og fordi han gerne vil ha´ en plan. Dér hvor de to kan mødes er på Vejen – som handler om at lægge en retning og at gøre det nemt og tydeligt, hvordan man komme frem mod målet. Det er her de små rutiner og delmål gør en stor forskel.


1)Sæt dig et overskueligt mål for dagen.

2) Aftal med dig selv, hvad du vil gøre helt konkret for at nå målet. Tænk gerne i delmål - og ros dig selv for at overholde din aftale.



Dan og Chip Heath taler i bogen ”Skift Kurs” om at lave sig en handlingsudløser for at få de gode intentioner til at blive til handling. De fortæller om en forsker, som bad to grupper af studerende om at sende ham et postkort. Kortet skulle sendes seneste 48 timer efter juleaften. Den ene gruppe skulle aftale et nøjagtigt tidspunkt med sig selv, for hvornår kortet skulle skrives og afsendes. Den anden gruppe kunne sende kortet, når de ville.

I den gruppe studerende, som havde lavet en klar aftale med sig selv om tidspunkt og sted (handlingsudløser) fik 66% sendt et kort afsted, hvorimod kun en tredjedel af dem, som ikke havde en plan, tog sig sammen til at sende kortet.

Også som coach oplever jeg, hvordan helt konkrete ”aftaler” og rutiner, kan være med til at skabe overblik og lyst til at komme i gang. Jeg coachede for nogen tid siden en mand, som havde en stor opgave, der skulle laves over flere uger. Det virkede fuldstændig uoverskueligt for ham. Så gik vi i gang med at lave en struktur over dagene. Hvornår ville han skrive, i hvor lang tid ad gangen? Hvad skulle ellers prioriteres? Hvor lå hans motivation.

Da vi således havde arbejdet os igennem hans uger, havde lavet delmål og skabt overblik og struktur, sagde han lettet: ”Nu har den opgave, jo nærmest skrevet sig selv.”

Nye, gode vaner

Så mit budskab er, at du skal sørge for at lave nogle små rutiner i den nye coronahverdag. Det kan handle om at aftale faste, daglige telefonmøder, starte dagen med 10 minutters styrketræning, læse en godmorgen historie for ungerne eller få ryddet én skuffe op om dagen.

Og når du nu laver nogle nye vaner og rutiner, hvad så med at få tjekket om der er nogle af de gamle vaner, som med fordel kan ændres lidt eller skiftes ud! Måske er det slet ikke så dumt at bruge mere tid sammen med ungerne eller at nyde 10 minutter i solen med en kop kaffe og en avis inden næste opgave.

111 visninger